MEDDELANDE OM SEKRETESS
Detta integritetsmeddelande (”Meddelande”) beskriver hur OsaBus, ett företag som är beläget i Nederländerna, (gemensamt benämnt som ”Företaget”, ”OsaBus”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”) skyddar din personliga information. Om du är intresserad av vad vi gör med cookies och liknande teknologier, vänligen se vår Cookie Statement.
Vi kan ändra detta meddelande från tid till annan, så var vänlig och kontrollera här för eventuella uppdateringar.
Vi erbjuder olika tjänster relaterade till marktransport på nätet, inklusive produkter och tjänster via våra egna webbplatser, mobilappar, e-postmeddelanden och textmeddelanden (”plattformar”). Vi erbjuder även detta genom våra affärspartner webbplatser, sociala medier och andra plattformar. Detta meddelande gäller all den personliga information vi samlar in när vi tillhandahåller dessa tjänster, eller när du kontaktar oss via e-post, live-chatt, telefon eller post.
Våra affärspartners bör också besöka vår sekretess- och cookie-policy för affärspartners för att förstå hur personlig information behandlas som en del av vårt affärsförhållande.
PERSONLIG INFORMATION
”Personlig information” innebär information som identifierar dig eller som rimligen kan användas för att identifiera dig och som du skickar till och/eller samlas in och underhålls av oss när du gör en bokning. Exempel på personlig information inkluderar ditt namn, din postadress och ditt telefonnummer.
När du gör en bokning via vår webbplats måste du ge oss viss information för att hjälpa oss att leverera en snabb service till dig. Den information vi samlar in kan inkludera ditt namn, ålder, födelsedatum och plats samt kontaktuppgifter (e-post, adress och telefonnummer).
Dessutom samlar vi in information från din dator när du använder en av våra plattformar, även om du inte gör en bokning. Detta kan inkludera din IP-adress, webbläsaren och dina språkinställningar. Det finns också situationer där vi får information om dig från tredje parter eller automatiskt samlar in annan information. Detta är en grundläggande översikt över den information vi samlar in. Vill du veta mer?
PERSONLIG INFORMATION DU GER OSS
Vi sparar och använder den information du ger oss. När du gör en bokning behöver vi åtminstone ditt namn, e-postadress, telefonnummer, hämt- och lämningsadress samt betalningsinformation. Vi kan även be om din hemadress, flygnummer, födelsedatum och namnen på eventuella ytterligare passagerare.
Vi samlar också in information från dig om du kontaktar oss (till exempel via telefon, e-post eller genom sociala medier).
Efter en bokning kan vi be dig att ge en recension, kommentarer om din upplevelse för att hjälpa oss att förbättra våra tjänster och se till att framtida kunder får precis vad de söker.
Det finns också andra sätt du kan ge oss information på. Till exempel, om du surfar med din mobila enhet, kan du dela din nuvarande plats med oss så att vi kan ge dig den bästa möjliga servicen. För att göra det enklare kan du också öppna ett användarkonto, vilket gör det möjligt för dig att granska och hantera dina bokningar samt spara dina personliga inställningar. Det underlättar även framtida bokningar.
PERSONLIG INFORMATION DU GER OSS OM ANDRA
Du kan lägga till någon som en extra passagerare eller göra en bokning åt någon annan, till exempel en vän, familjemedlem eller kollega. Om du gör det, se till att personen vet att du ger oss deras uppgifter och att de har accepterat hur vi hanterar deras personliga information (som beskrivs i detta meddelande). Detta är ditt ansvar.
PERSONLIG INFORMATION VI SAMLAR IN AUTOMATISKT
När du gör en bokning, registrerar vi vilken plattform du gjorde den på och hur du kom till vår plattform (om du till exempel kom från en annan webbplats).
Även om du inte slutligen gör en bokning kan vi automatiskt samla in viss information när du besöker våra plattformar. Detta kan inkludera din IP-adress, vilka sidor du har besökt, vilken webbläsare du använder och information om klick. Det kan också inkludera information om din dators operativsystem, applikationsversion, språkinställningar, enhetsspecifika inställningar och egenskaper samt data som identifierar din enhet.
Om du använder en mobil enhet kan vi även samla in platsinformation. Vi kan också analysera och behandla grundläggande data relaterade till de appar som är installerade på den (t.ex. namn, beskrivning och kategori).
PERSONLIG INFORMATION VI FÅR FRÅN TREDJE PARTER
Vi kan också samla in viss information om dig från sociala medieplattformar, våra affärspartners, dotterbolag inom OsaBus.com-koncernen, företag inom Osa Travel Management B.V. (se här för mer information) och andra tredje parter. Exempelvis:
Vi samarbetar med affärspartners för att erbjuda våra tjänster på andra plattformar. När du gör en bokning på någon av våra plattformar kan vi dela din personliga information med dem, och de kan dela din personliga information med oss.
Transporttjänstleverantören som tillhandahåller de tjänster du har bokat via våra plattformar kan behöva skicka oss information om din bokning – till exempel om din bokning leder till en tvist gällande kundservice.
Våra affärspartners kan också skicka oss information om dig som kan hjälpa oss att ge dig reklam- och annonsinformation.
Vi kan kombinera någon av denna information med den information du ger oss direkt.
VARFÖR SAMLAR VI IN OCH ANVÄNDER DIN PERSONLIGA INFORMATION?
a. Vi begär din personliga information för att möjliggöra att vi bokar din marktransport (och allt annat du behöver för din bokning).
b. Vi använder också den personliga informationen för att se till att du får den bästa upplevelsen när du använder vår tjänst.
c. Vi använder den även för att kontakta dig och informera dig om våra senaste erbjudanden och specialerbjudanden.
d. För att anpassa vår service efter dina behov.
e. För att ge svar på dina frågor och hjälpa dig med eventuellt behövd support.
Detta är de huvudsakliga skälen till att vi samlar in din personliga information, men det finns även andra skäl. Vill du veta mer?
HUR VI ANVÄNDER DIN PERSONLIGA INFORMATION
Vi kan använda din personliga information på följande sätt:
a. Bokningar: Vi använder din personliga information för att göra och hantera din bokning samt vidarebefordra nödvändiga detaljer till det företag som tillhandahåller din marktransport (eller annan produkt eller tjänst) och föraren som utför transporten. Detta inkluderar att skicka kommunikation relaterad till din bokning, som bekräftelser, ändringar och påminnelser.
b. Kundsupport: Vi tillhandahåller kundsupport. Våra kundserviceteam behöver dina uppgifter för att hjälpa dig att göra en bokning eller svara på eventuella frågor du kan ha före, under eller efter din bokning.
c. Kundrecensioner: Vi kan använda dina kontaktuppgifter för att skicka dig en kort enkät om din bokning. Detta hjälper oss att förstå och förbättra vår service och den service våra affärspartners tillhandahåller.
d. Kontoanläggningar: För att göra det enklare kan du skapa ett användarkonto på våra plattformar. Det innebär att du ger oss din personliga information och låter dig göra flera användbara saker. Du kan hantera dina bokningar eller andra köp, dra nytta av specialerbjudanden och hantera dina personliga inställningar och preferenser. Det gör det också enklare att göra framtida bokningar.
e. Reklamaktiviteter: Vi använder också din personliga information för marknadsföringsaktiviteter, vilket kan inkludera:
i. Kontakta dig per telefon, e-post eller SMS (beroende på de kontaktuppgifter du ger oss) med våra senaste nyheter, specialerbjudanden, rabatter och uppdateringar, inklusive information om våra produkter och tjänster (och/eller de från våra koncernbolag eller affärspartners). Du kan avsluta prenumerationen på dessa marknadsföringskommunikationer snabbt, enkelt och när som helst – klicka bara på ”avsluta prenumerationen” -länken i e-postmeddelandet eller annan kommunikation, eller besök vårt Data Subject Request Portal.
ii. Kontakta dig per telefon, e-post eller SMS med information om produkter som du inte inkluderade i din bokning.
iii. Visa relevanta erbjudanden på våra plattformar eller på tredjepartswebbplatser, inklusive sociala medier.
iv. Bjuda in dig att delta i marknadsföringsaktiviteter (som hänvisningsprogram eller tävlingar).
f. Kommunikation med dig: Det kan också finnas andra tillfällen när vi kontaktar dig per telefon, e-post eller SMS. Det kan finnas olika anledningar till detta, inklusive:
i. Svara på och hantera eventuella förfrågningar du har gjort.
ii. Skicka dig en påminnelse via e-post om en bokning du inte slutförde, för att se om du behöver hjälp att göra det. Vi ser detta som en användbar tilläggstjänst eftersom det låter dig fortsätta med en bokning utan att behöva hitta marktransporten igen eller fylla i alla bokningsdetaljer från början.
iii. Skicka dig en enkät eller bjuda in dig att recensera din upplevelse.
iv. Skicka dig annat material relaterat till din bokning, som hur du kontaktar oss (eller ett annat företag) om du behöver hjälp under din bokning.
v. Skicka dig en sammanfattning av dina tidigare bokningar.
vi. Skicka dig andra administrativa meddelanden, vilket kan inkludera tips, säkerhetsvarningar, även om du inte har kommande bokningar.
g. Marknadsundersökningar: Vi kan be dig delta i marknadsundersökningar. All annan personlig information som du ger oss som en del av denna forskning kommer att användas endast med ditt samtycke.
h. Förebyggande av bedrägerier: För att erbjuda en säker och pålitlig tjänst använder vi din personliga information för att upptäcka och förebygga bedrägerier och andra olagliga eller oönskade aktiviteter. På liknande sätt kan vi använda personlig information för riskbedömning och säkerhetssyften, vilket kan inkludera verifiering av användare och bokningar. Detta kan ibland innebära att vi måste sätta vissa bokningar på vänteläge.
i. Förbättring av våra tjänster: Vi analyserar personlig information för att hjälpa oss förbättra funktionaliteten och kvaliteten på våra onlinetjänster och förbättra den övergripande användarupplevelsen. Vi arbetar ständigt med att göra våra plattformar enklare och mer njutbara för dig att använda.
j. Kundrecensioner: Efter din bokning kan vi bjuda in dig att recensera de tjänster som vi eller våra affärspartners tillhandahöll. Din recension kommer att hjälpa framtida kunder att göra rätt val och hjälpa våra affärspartners att förbättra de tjänster de erbjuder. Genom att skicka in en recension samtycker du till att den kan visas, enligt vår användarvillkor. Du kan göra en recension anonymt eller helt enkelt ange ditt förnamn och land.
k. Samtalsövervakning: Vi kan spela in telefonsamtal och/eller låta andra medarbetare lyssna på dem för att hjälpa oss att träna våra kollegor och säkerställa att vi konsekvent levererar en service av hög kvalitet. Vi raderar automatiskt inspelningarna efter en angiven tid, om vi inte har ett legitimt skäl att behålla dem (till exempel om vi tror att det finns bevis för bedrägeri).
l. Lagliga ändamål: Slutligen kan vi i vissa fall behöva använda din personliga information för att hantera och lösa rättsliga tvister, för regulatoriska utredningar, av efterlevnadsskäl eller för att säkerställa att vi tillämpar våra villkor och bestämmelser korrekt.
För att behandla din personliga information på detta sätt förlitar vi oss på följande rättsliga grunder:
Uppfyllelse av avtal: Vi behöver använda din personliga information för att fullgöra eventuella avtal du har ingått med oss. Till exempel, när du bokar marktransport, behöver vi överföra dina bokningsuppgifter till marktransportföretaget och föraren som utför transporten, för att säkerställa att din marktransport väntar på dig.
Berättigade intressen: Vi kan använda din information för våra ”berättigade intressen” (ett begrepp som tillämpas på allt vi anser vara en väsentlig del av att effektivt bedriva vår verksamhet – samtidigt som vi respekterar dina rättigheter och följer lagen). Till exempel för att ge dig det mest lämpliga innehållet på våra plattformar, inklusive våra e-postmeddelanden och nyhetsbrev; för att förbättra och marknadsföra våra produkter och tjänster; och för administrativa ändamål.
Samtycke: Vi kan förlita oss på ditt samtycke för att använda din personliga information i vissa situationer, till exempel för direktmarknadsföring. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via vårt Data Subject Request Portal eller genom att skicka e-post till info@osabus.com och ange ”Privacy” i ämnesraden.
HUR VI DELAR DIN INFORMATION.
Det finns ett antal olika affärspartners integrerade i de tjänster vi tillhandahåller, och i vissa situationer kan vi dela din personliga information med dem. I de flesta fall överför vi helt enkelt dina bokningsuppgifter till de affärspartners som hjälper oss att leverera den tjänst du begär. Vi kommer också att dela dina uppgifter med andra tredje parter, vilket kan inkludera betalningsleverantörer, reklampartners, dotterbolag inom OsaBus.com-koncernen och företag inom Osa Travel Management B.V., och – i vissa fall – myndigheterna. Detta är de huvudsakliga skälen till att vi skulle dela din personliga information. Vill du veta mer?
TREDJE PARTER SOM VI DELAR DIN PERSONLIGA INFORMATION MED – OCH VARFÖR?
Transporttjänstleverantörer: De transporttjänstleverantörer som ansvarar för att tillhandahålla dig marktransport och/eller relaterade produkter och tjänster: För att uppfylla din bokning behöver vi skicka relevanta uppgifter till de transporttjänstleverantörer som tillhandahåller marktransport och/eller andra relaterade produkter som du har begärt. Dessa uppgifter kan inkludera ditt namn, åldersintervall, kontaktuppgifter (e-post, adress och telefonnummer), födelsedatum och plats, flygnummer, hämt- och avlämningsadress samt eventuella preferenser du har informerat oss om vid bokningen. Om det uppstår en tvist om din bokning, eller något annat kundserviceproblem, kan vi behöva ge transporttjänstleverantörerna viss information om bokningsprocessen samt den tvist som kan uppstå i samband med bokningen. Detta kan inkludera en kopia av din bokningsbekräftelse för att bevisa att en bokning faktiskt gjordes, samt all information relaterad till din klagomål. Observera att all information du direkt tillhandahåller transporttjänstleverantörerna som tillhandahåller din marktransport och/eller relaterade produkter kommer att lagras och användas i enlighet med deras egna integritetsmeddelanden och villkor.
Våra affärspartners: Vi samarbetar med affärspartners runt om i världen. Vissa av våra partners erbjuder eller annonserar våra tjänster, samtidigt som de hjälper våra andra affärspartners att erbjuda och marknadsföra sina egna rese-relaterade tjänster. Dessa affärspartners kan även inkludera Osa Travel Management B.V. andra projekt, vilket inkluderar OsaBus.com och OsaBus.com samt våra systersidor (Amber-Treansfers och OriginalTransfers.com). Detta kan innebära att deras tjänster integreras i våra plattformar. När du gör en bokning på en av våra affärspartners plattformar skickar de oss några av de personuppgifter du har gett dem. På samma sätt kan vi skicka våra affärspartners vissa personuppgifter relaterade till din bokning. Detta kan vara för att hjälpa dem att analysera sin verksamhet, till exempel, eller för att hjälpa dem att driva sina lojalitetsprogram. Det kan också vara för att de ska kunna skicka dig saker som specialerbjudanden, men endast om du har gett ditt samtycke till detta. Om affärspartnern tillhandahåller kundsupport skickar vi dem de uppgifter om din bokning som de behöver för att ge dig den support du behöver. I alla dessa fall styrs hanteringen av din personliga information av integritetsmeddelandena från dessa affärspartners. När du gör en bokning på en affärspartners webbplats, ta dig tid att läsa deras integritetsmeddelande för att se hur de hanterar din personliga information. När du köper en produkt eller tjänst från en av våra affärspartners skickar vi dem den personliga information de behöver för att tillhandahålla den. Slutligen kan vi även utbyta information om våra användare med affärspartners för bedrägeriupptäckt/förebyggande ändamål, men endast i den utsträckning som är strikt nödvändig.
Osa Travel Management B.V.: Läs här hur vi kan dela din personliga information med Osa Travel Management B.V. systerföretag.
Behöriga myndigheter: Vi kan dela din personliga information med regerings- eller utredningsmyndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag (eller någon förordning med lagkraft). Detta inkluderar domstolsorder, kallelser och beslut som uppstår från rättsliga processer och kriminalutredningar. Vi kan också lämna ut din personliga information om det är strikt nödvändigt för att förebygga, upptäcka eller lagföra bedrägerier och andra brottsliga handlingar. Och vi kan behöva lämna ut personlig information till behöriga myndigheter för att skydda och försvara våra rättigheter eller egendomar, eller rättigheterna eller egendomarna hos våra affärspartners.
Tredjepartsleverantörer: Vi kan använda tredjepartsleverantörer för att behandla din personliga information på vårt uppdrag och stödja oss i att tillhandahålla våra tjänster. Till exempel kan vi använda dem för att kontakta dig, eller för att skicka bokningsinformation på vårt uppdrag till det företag som tillhandahåller tjänsten, eller för att hantera aspekter av vår webbplats, callcenter eller marknadsaktiviteter. Vi kan också använda tredjepartsleverantörer för marknadsundersökningar och bedrägeriupptäckt och -förebyggande tjänster, inklusive tjänster för bedrägeribekämpning. Dessa tredje parter är bundna av sekretessavtal och får inte använda din personliga information för andra ändamål.
Reklampartners: Vi kan dela din e-postadress och annan personlig information med tredjeparts reklampartners för att se till att du ser relevanta annonser när vi marknadsför våra tjänster via affärspartners. Vi samarbetar också med reklamnätverk från tredje parter för att marknadsföra tjänster på andra plattformar och med tredjepartsleverantörer som hjälper oss att analysera vår egen data. Alla dessa tredje parter kommer att vara bundna av sekretessavtal och får inte använda din personliga information för några andra ändamål. För mer information om personanpassad reklam och dina val, se vår Cookie Statement.
Betalningsförmedlare och andra finansiella institutioner: Vi samarbetar också med tredjeparts betalningsförmedlare för att ordna betalning eller betalningsgarantier. Om du (eller innehavaren av bankkortet som användes för att göra din bokning) begär en återbetalning kan vi behöva dela vissa bokningsuppgifter med betalningsförmedlaren och den relevanta finansiella institutionen. Detta kan inkludera en kopia av din bokningsbekräftelse eller den IP-adress som användes för att göra din bokning. Vi kan även dela information med relevanta finansiella institutioner om vi anser det nödvändigt för syften med bedrägeriupptäckt och -förebyggande.
HUR ANVÄNDER VI MOBILA ENHETER?
Vi erbjuder gratisappar för en rad mobila enheter, samt versioner av vår vanliga webbplats som har optimerats för surfning på mobil och surfplatta. De samlar in och behandlar din personliga information på ungefär samma sätt som våra andra plattformar gör, och de låter dig också hitta lokal marktransport baserat på din nuvarande plats. Vill du veta mer?
HUR ANVÄNDER VI MOBILA ENHETER?
Om du godkänner det kan vi skicka ”push”-meddelanden direkt till din mobila enhet, så att du inte missar viktig information om din bokning. Och om du låter oss komma åt enhetens plats eller kontaktuppgifter kan vi tillhandahålla extra tjänster om du begär dem. Din mobila enhet kommer att ha instruktioner om hur du tillåter push-meddelanden och ger oss tillgång till den här typen av data.
För att ge dig bättre service och mer relevant marknadsföring kan vi använda något som kallas ”spårning över flera enheter”. Det betyder bara att vi tittar på hur du använder våra plattformar på mer än en enhet: vi kan till exempel kombinera data från din mobiltelefon och din hemdator. Detta är något vi kan eller inte får använda cookies för (för mer om cookies och liknande tekniker, se vår Cookie Statement).
För att se till att du hittar erbjudanden som är mer sannolikt att intressera dig i vårt nyhetsbrev tittar vi på de sökningar du gör och de tjänster du bokar på flera enheter när du har loggat in på ditt användarkonto. Om du inte vill att vi ska göra detta, logga bara ut innan du surfar, eller avregistrerar dig från vårt nyhetsbrev.
Spårning över flera enheter kan också innebära att när du använder en enhet kan du se personliga annonser från många olika företag, baserat på dina aktiviteter på länkade enheter. NAI (Network Advertising Initiative) bör stoppa detta om du väljer bort NAI:s beteendebaserade annonseringsprogram (vår Cookie Statement ger dig länken du behöver, under ”Det är ditt val: Välja in och välja bort”). Observera: att bara logga ut från ditt användarkonto kommer inte att stoppa detta.
VILKA SÄKERHETSÅTGÄRDER VIDTAR VI FÖR ATT SKYDDA DINA PERSONUPPGIFTER?
Våra affärssystem och procedurer säkerställer att vi vidtar alla rimliga åtgärder för att skydda dina personuppgifter och skydda dem mot missbruk eller obehörig åtkomst, i enlighet med nederländska och europeiska dataskyddslagar. Vi har också specifika säkerhetsåtgärder och begränsningar (både tekniska och fysiska) som begränsar åtkomsten till och användningen av alla personuppgifter som vi innehar. Endast auktoriserad personal har tillgång till personuppgifter – och de får bara göra det av specifika, auktoriserade skäl.
HUR BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTER FÖR BARN?
Vi riktar inte våra tjänster till barn under 16 år. För barn yngre än 16 år är användningen av någon av våra tjänster endast tillåten om den sker i sällskap av en förälder eller vårdnadshavare. Vi kan komma att få information om barn i vissa situationer, till exempel som en del av en bokning eller i samband med en kundservice-tvist. Om det händer kommer vi endast att samla in och använda den informationen med samtycke från barnets förälder eller vårdnadshavare. Vi förbehåller oss rätten att radera alla uppgifter vi kan ha fått från ett barn under denna ålder eller utan giltigt samtycke från en förälder eller vårdnadshavare.
HUR KAN DU KONTROLLERA DEN PERSONLIGA INFORMATION DU HAR GETT OSS?
Du har rätt, med vissa lagliga undantag, att få tillgång till, korrigera eller radera all personlig information som vi har om dig, samt att invända mot att din personliga information behandlas. Du kan använda vår Data Subject Access Portal för att utöva någon av dessa rättigheter. Om du gör det kommer vi att be om ytterligare information för att bekräfta din identitet, för att säkerställa att din information skyddas och vi kommer att hantera din begäran i enlighet med gällande nederländsk dataskyddslagstiftning. Du kan när som helst uppdatera eller ta bort ditt användarkonto genom att logga in på vår webbplats.
När du gör en bokning eller begär en offert frågar vi om du vill anmäla dig för att få marknadsförings-e-post. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen genom att klicka på ”avsluta prenumeration” i något av dessa marknadsförings-e-postmeddelanden eller genom att uppdatera dina e-postinställningar i ditt användarkonto.
VEM ÄR ANSVARIG FÖR BEHANDLING AV PERSONLIG INFORMATION PÅ VÅRA PLATTFORMAR?
Osa Travel Management B.V. (som handlar under namnet OsaBus.com) ansvarar för behandlingen av personlig information på sina plattformar. Osa Travel Management B.V. är ett privat aktiebolag med begränsat ansvar, inkorporerat enligt Nederländernas lagar. Om du har några frågor, funderingar eller kommentarer om våra metoder, eller denna sekretesspolicy, vänligen skicka ett e-postmeddelande till info@osabus.com med ämnet ”Privacy”, och vi återkommer till dig snarast möjligt.